Dobrze liczę. Liczę na siebie!

 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 


Dobrze liczę. Liczę na siebie! Dodatkowa oferta edukacyjna

skierowana do uczniów Szkoły Podstawowej w Książnicach Wielkich- podsumowanie działań

 

Projekt realizowany od 1 lutego 2011 do 31 lipca 2011 roku w Szkole Podstawowej
w Książnicach Wielkich miał za zadanie poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych
i pozaszkolnych z ukierunkowaniem na rozwój umiejętności matematycznych uczniów.

Dzięki pozyskanym środkom zorganizowano szereg warsztatów matematycznych
i informatyczno-przyrodniczych
, ogólnoszkolne Święto Matematyki oraz trzydniową wycieczkę w Sudety.

Zakupiono pomoce dydaktyczne, które będą służyć również kolejnym pokoleniom uczniów. Są wśród nich: zestawy do budowy brył szkieletowych, klocki geometryczne, listwy ułamkowe, gry i układanki matematyczne, np. Schubitrix, łamigłówki, puzzle zawierające elementy samokontroli, co sprzyja rozwijaniu samodzielności układających oraz przyrządy, np. teodolit, krzywomierz, poszerzające wiedzę młodych ludzi o zawodach wykorzystujących szeroko rozumianą matematykę, takich jak kartograf, geodeta, architekt.

Uczniowie realizowali wiele zadań praktycznych i podnoszących sprawność manualną pracując indywidualnie i w grupach zadaniowych, m.in. budowali makietę miejscowości, konstruowali ciekawe bryły, zbierali i opracowywali dane statystyczne, wykonywali pomiary.

W trakcie wycieczki w Sudety zwiedzili Kopalnię Złota w Złotym Stoku i pobliski kamieniołom, płukali złoto, skakali na trampolinie, zjeżdżali podziemną zjeżdżalnią i jechali podziemnym tramwajem, odwiedzili Kudowę Zdrój, byli w Kaplicy Czaszek w Czermnej, w Skalnym Mieście.

Skalne Miasto, czyli Teplicko-Adrszpaskie Skały, to dwa rezerwaty przyrody, położone w północnych Czechach na Obszarze Chronionego Krajobrazu Broumovsko. Tu uczestnicy wycieczki podziwiali fantastyczne formy skalne otoczone lasami iglastymi
i słuchali szumu wodospadów.

Ważnym tematem wycieczki był też wątek związany z historią II wojny światowej, toteż odwiedzili Tajemnicze Podziemne Miasto Osówka, znajdujące się w Górach Sowich. Jest to ostatnia i największa (mimo iż nieukończona) kwatera Adolfa Hitlera na Dolnym Śląsku lub, zgodnie z inną wersją, podziemna fabryka tajnej broni, pozostałość po ostatnim i owianym tajemnicą projekcie III Rzeszy. Jego budowę rozpoczęto w połowie 1943 r. i nigdy nie zakończono. Do pracy wykorzystywano jeńców z obozu koncentracyjnego Gross-Rosen. Z lekkim dreszczykiem, ale i zainteresowaniem, uczniowie słuchali opowieści przewodnika
i oglądali ogromny system betonowych korytarzy, umocnień i hal, które współcześnie służą filmowcom za scenerię horrorów i filmów grozy.

Śladami tajemnic II wojny światowej uczniowie podążali też w Zamku Książ, gdzie tradycyjna trasa turystyczna została wzbogacona o historię tajemniczej przebudowy zamku będącej elementem projektu pod kryptonimem „Riese" („Olbrzym"). Oprócz „części nadziemnej" i wspaniałych ogrodów uczniowie zwiedzali obetonowane sztolnie, czyli fragment schronu przeciwlotniczego, który został wydrążony podczas II wojny światowej przez paramilitarną organizację Frantza Todta, 15m pod Dziedzińcem Honorowym Zamku Książ.

W drodze powrotnej uczestnicy wycieczki obejrzeli największy drewniany kościół
w Europie, Kościół Pokoju w Świdnicy wpisany na światową listę dziedzictwa kulturowego UNESCO.

Jednak najważniejszym celem wycieczki realizującym założenia projektowe były zajęcia w ExploraPark w Wałbrzychu, w parku nauki i techniki, na wystawie interaktywnej Magia matematyki, gdzie uczniowie najpierw obejrzeli prezentację o fraktalach, mozaikach
i parkietażach przygotowującą do odbioru treści wystawy, a potem pod okiem animatora sami, dzięki zgromadzonym na wystawie "zabawkom", poszukiwali odpowiedzi na liczne pytania matematyczne i bardzo chętnie wzięli udział w konkursach sprawdzających umiejętność logicznego myślenia oraz zdolności matematyczne.

Podsumowaniem działań projektowych i prezentacją efektów (wystawa prac konkursowych, zdjęcia z wycieczki i zajęć) było zorganizowane po raz pierwszy Święto Matematyki, w trakcie którego rozegrano indywidualne matematyczne turnieje, m.in. Jeden
z dziesięciu
oraz przeprowadzono międzyklasowy konkurs na Projekt „matematycznego" dywanu z wykorzystaniem wielokątów.

Ogłoszono wyniki i wręczono nagrody w konkursach matematycznych rozgrywanych podczas roku szkolnego: Na najciekawszą bryłę geometryczną, Mistrz małych i dużych liczb, Łamigłówkowa Liga Zadaniowa oraz w Konkursie na plastyczną interpretację najciekawszych zadań matematycznych.

Organizatorzy nie zapomnieli również o słodkim poczęstunku. A dzień poświęcony matematyce stał się świętem całej społeczności szkolnej, czasem spędzonym mądrze
i przyjemnie. Poprzez realizację projektu matematycznego w szczególny sposób został uhonorowany w stulecie urodzin, patron szkoły w Książnicach Wielkich - Piotr Barylak -zapamiętany przez starsze pokolenie jako wybitny nauczyciel matematyki.

Tak wiele dodatkowych zajęć i form skupienia uwagi uczniów wokół matematyki przyczyniło się z pewnością do dobrego wyniku sprawdzianu tegorocznych szóstoklasistów, także w tym roku wyższego niż wyniki ogólnopolskie. Nasi wychowankowie świetnie poradzili sobie zwłaszcza z jednym z zadań otwartych uważanych zwykle przez uczniów za najtrudniejsze. Aż 83 % klasy rozwiązało to zadanie uzyskując maksymalną liczbę punktów.

 

Małgorzata Ibek-Mocniak

Artykuły